PERUBAHAN BAHASA DALAM PERSPEKTIF PRE NEOGRAMMARIAN DAN NEOGRAMMARIAN DAN PENGAJARAN BAHASA DALAM KONTEKS EFL ( PRE-NEOGRAMMARIAN AND NEOGRAMMARIANS
DOI:
https://doi.org/10.26594/diglossia.v6i2.388Abstract
Abstrak Artikel ini menjelaskan dua perspektif yang berbeda dalam menanggapi perubahan dalam bahasa, dan memadukan dua perspektif tersebut dalam pengajaran bahasa Inggris yang dilakukan dalam konteks bahasa Inggris sebagai bahasa asing (EFL context). Pra-Neogrammarian dan Neo-grammarians yang masing masing menjelaskan bahwa perubahan pada bahasa dapat mengarah ke perusakan atau peningkatan eksistensi bahasa akan diuraikan dalam artikel ini. Selain itu artikel ini menjelaskan bahwa teori berasal dari kedua perspektif dapat diterapkan untuk menganalisa bahasa apapun. Jika terjadi kontak budaya antara dua bahasa, bahasa yang dominan akan cenderung menekan bahasa non-dominan. Oleh karena itu, selain fokus pada perubahan yang terjadi dalam bahasa Inggris dan efek perubahan dalam bahasa Inggris, artikel ini juga menjelaskan bahwa bahasa bahasa local juga mengalami perubahan sebagai akibat dari interaksi penggunanya dengan bahasa Inggris. Kemudian, artikel ini juga menawarkan tindakan yang harus dilakukan oleh guru dalam menyikapi berbagai akibat dari perubahan bahasa tersebut dan menguraikan dilemma yang dirasakan oleh guru atas pergesekan dua bahasa tersebut. Kata kunci: EFL konteks, variasi bahasa Inggris, Neogrmmrianns, Pre Neogramarian, perubahan bahasa, pengajaran bahasa. Abstracts This article describes different perspectives in response to language change, and aligns the perspectives of language change to English language pedagogy in non- English speaking contexts. The Pre-Neogrammarian and Neo-grammarian linguists that believe the change leads to respectively language decay or language existence will be outlined. This article suggests that the theories derived from both perspectives can be applied to any language. Once there is cultural contact between languages, the dominant language tends to suppress the non-dominant language. Hence, besides focusing on changes that happen in English and the effects of the changes into this language, this article also considers that other languageDownloads
Published
2015-04-01
How to Cite
Qoyyimah, U. (2015). PERUBAHAN BAHASA DALAM PERSPEKTIF PRE NEOGRAMMARIAN DAN NEOGRAMMARIAN DAN PENGAJARAN BAHASA DALAM KONTEKS EFL ( PRE-NEOGRAMMARIAN AND NEOGRAMMARIANS. Diglossia: Jurnal Kajian Ilmiah Kebahasaan Dan Kesusastraan, 6(2). https://doi.org/10.26594/diglossia.v6i2.388
Issue
Section
Articles
License
- Authors who submit a manuscript to this journal and accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to the authors of the article.
- Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all forms and media, including reprints, photographs, and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage and transmission of databases by any forms or media, such as electronic, mechanical copies, photocopies, and recordings will be allowed by Diglossia
- Editorial Board of Diglossia tries to make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. The contents of the articles published to Diglossia are sole and exclusive responsibility of their respective authors.
- The copyright form should be filled with respect to article and be signed originally and sent scanned document file (softcopy) and the article to our email, jurnal.diglossia@fbs.unipdu.ac.id or sent it to the Editorial Office in the form of original hard copy and the article in softcopy form on Flash Disc or Compact Disc, to;Diglossia: Jurnal Kajian Ilmiah Kebahasaan dan Kesusastraan
Prodi Sastra Inggris Fakultas Bisnis dan Bahasa
Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum
Kompleks Pondok Pesantren Darul Ulum
Rejoso Peterongan Jombang Jawa Timur 61481