PENGARUH TERAPI MINDFULNESS TERHADAP TINGKAT STRES REMAJA DI PANTI ASUHAN AL-HASAN WATUGALUH DIWEK JOMBANG

Authors

  • Rahayu Woro Romadhoni Fakultas Ilmu Kesehatan Unipdu
  • Wiwiek Widiatie Fakultas Ilmu Kesehatan

Abstract

Abstract

 

Stress experienced by teenagers in orphanages can cause psychological disorders as well as physical disorders, if not handled appropriately. Mindfulness therapy is one of the non-pharmacological methods that can reduce stress levels, one's efforts to achieve a state of calm and can think positively in response to problems with a marked decrease in sympathetic nerve activity through positive thoughts. The aim of the study was to see the effect of mindfulness therapy on stress levels of adolescents in orphanages. One group pre and posttest design pre experimental method with a total sample of 17 respondents through total sampling technique. The independent variable is mindfulness therapy and the dependent variable is stress level. The stress level is measured by the HARS (Hamilton Anxiety Rating Scale) instrument and mindfulness therapy using the Standard Operating Procedure. Mindfulness therapy is carried out 5 times face to face for 2 weeks. Data was analyzed using the Wilcoxon test with a value of ? = 0.05. The result is a significant difference between stress levels before and after the intervention p = 0.001 (> 0.05) which means there is influence. Mindfulness therapy balances the sympathetic nerves and parasympathetic nerves with calm so that the brain will instruct the body and mind to be calmer so that the brain can also think positively which can reduce stress levels and maintain psychological and physical health for stressed teenagers in orphanages. This research can be used as an alternative nursing action in reducing stress.

 

Keywords: Mindfulness therapy, stress level, orphanage adolescent

Author Biographies

Rahayu Woro Romadhoni, Fakultas Ilmu Kesehatan Unipdu

Keperawatan

Wiwiek Widiatie, Fakultas Ilmu Kesehatan

Keperawatan

References

DAFTAR PUSTAKA

Andriyani, D. (2015). Makna Mindfulness Terhadap Diri Sendiri. SKRIPSI, 22-26.

Arif Trisman, S. B. (2017). Pelatihan Mindfulness Untuk Mengurangi Emosi Marah Pada Pengemudi Usia Remaja. Journal of Cognitive psychotherapy : An International Quarterly. Volume-7 | Issue-2 | February-2018 | ISSN No 2277 - 8179 | IF : 4.176 | IC Value : 93.98. Diakses pada tanggal 10-11-2018 pukul 20.40.

Armiyati,Y. (2014). Faktor Yang Berkorelasi Terhadap Mekanisme Koping Remaja di SMP 2 Jasem Semarang. Jurnal Keperawatan.

Atieka, N. (2015). Self efficacy Remaja Putri Panti Asuhan dan Peningkatannya Melalui Pendekatan Bimbingan Kelompok. Guidena Jurnal Pendidikan, Psikologi dan Konseling. diakses pada 07 Desember 2018 pukul 16.02 WIB

El-Azis, K. M. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Stres Remaja Pada Tahun Pertama Di Pondok Pesantren Al-Munawwir Krapyak Yogyakarta. Naskah Publikasi Unusa Yogyakarta. diakses pada tanggal 08 Desember 2018 pukul 13.23

Emma M. Seppala, Jessica J. Flynn, Douglas S. Mennin, Emily A. P. Haigh. (2014). Breathing Based Meditation Decreases Posttraumatic Stres Disorder Symptoms In U.S Military Veteran : a Randomized Controlled Longitudional Study. Journal of Traumatic Stress. ISTSS.

Endang Faunalustyawati, R. A. (2017). Hubungan Antara Mindfulness Dengan Depresi Pada Remaja. Researchgate Publication.

Fendina, F. (2018). Efektivitas Pelatihan Mindfulness Dalam Menurunkan Tingkat Stres Pada Pendukung Sebaya ODHA. Jurnal Kesehatan Mental.

Irma Rahmawati, H. H. (2015). Perbedaan Tingkat Stres Sebelum dan Sesudah Terapi Musik Pada Kelompok Remaja di Panti Asuhan Yayasan Bening Nurani Kabupaten Sumedang . Journal of cognitive Psychotherapy : An International Quarterly.

Jumaroh, T. A. (2018). Pengaruh Terapi Mindfulness Dalam Meningkatkan Regulasi Emosi Santriwati Kelas Isti,dad Pendidikan Diniyah Formal Ulya Pondok Pesantren Assalafi Al-Fitrah Surabaya. Naskah Publikasi UIN Surabaya.

Maharani, E. A. (2016). Pengaruh Pelatihan Berbasis Mindfulness Terhadap Tingkat Stress Pada Guru Paud . Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol. 9 No. 2.

Mellisa Octav, m. J. (2016). Menurunkan Stres Akademik mahasiswa/i Dengan Meditasi Dan Yoga. Journal of Mindful.

Oktavia, N. A. (2018). Efektivitas Pelatihan Mindfulness Dalam Menurunkan Kesepian Remaja di panti Asuhan . Naskah Publikasi UIN Surabaya.

P. kodeswara Prabu, J. S. (2015). Guide Imagery Therapy. Journal of Psychology .

Patricia G. O'Brien, Winifred Z. Kennedy, Karen A. Ballard. (2014). Keperawatan Kesehatan Jiwa Psikiatri. Jakarta: EGC.

Purwaningrum, F. (2013). Hubungan Meditasi Dengan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Di Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Naskah Publikasi, 3.

Perry, P. &. (2011). Buku Ajar Fundamental Keperawatan. Jakarta: EGC.

Potter & Perry. (2011). Buku Ajar Fundamental Keperawatan . Jakarta: EGC.

Pramudhanti, H. (2016). Efektivitas Meditasi transedental Untuk Menurunkan stres Pada Penderita Hipertensi. Jurnal Psikologi.

Priyoto. (2014). Konsep Managemen Stres. Yogyakarta : Nuha Medika

Pramudhanti, H. (2018). Efektivitas Pelatihan Mindfulness untuk Menurunkan Tingkat Stres Pada Penderita Hipertensi. Jurnal Kesehatan Mental.

Rohimah, M. D. (2015). Pengaruh Meditasi Debagai Pendamping Pengobatan ARF Terhadap Peningkatan Kadar CD4 pada Pasien HIV/AIDS. Skripsi, 45.

Sentanu, E. (2009). Quantum Ikhlas : The Power Of Positive Feeling. Jakarta: Elex Media Komputindo. BILBLIOGRAPHY1033.

Stanley, E. (2011). Pelatihan Mindfulness Study Kasus tentang: "Penurunan stres Berat Pada Kohort Milliter". Sciendirect.

Stuart, G. W. (2016). Keperawatan Kesehatan Jiwa. Jakarta: Elsevier.

Umniyah dan Afiatin. (2009). The Effect of Mindfulness Training to enhance the empathy level of healthcare profesionals. UGM Journal Yogyakarta 55281.

Yusuf, A. M. (2014). Psikologi Anak dan Remaja . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Published

2021-02-24