HUBUNGAN MUTU PELAYANAN KESEHATAN DENGAN TINGKAT KEPUASAN PASIEN BPJS DI RAWAT INAP

Authors

  • Mirnawati Mirnawati Stikes Bahrul Ulum Jombang
  • Erna Tsalatsatul Fitriyah Stikes Bahrul Ulum Jombang
  • Faishol Roni Stikes Bahrul Ulum Jombang

Abstract

Abstract

Quality is the most important thing for the service company holder. It refers to action that should be well like the safe guaranty for patient. In the implementation of public service, still a lot of missing things that affect to the public service quality. The low costumer satisfication will influencing the health facility provitabilities. In other hand, the employ behavior will also affect to the patient satisfication, wherease the patient needs is always increase everytime, and it also happen to the demand of service quality which given. This research aim is knowing the association service quality with the satisfication of BPJS inpatient. This article using literature review method which use google scolar as the support database that suitable with inclusion and exclusion criteria. Based on the ten identified journals, those are showing that the association is exist between the service qualities with the satisfication of BPJS inpatient. There is an association between the service qualities with the satisfication of BPJS inpatient.

Keyword: service quality, demand level, BPJS Inpatient

Author Biographies

Mirnawati Mirnawati, Stikes Bahrul Ulum Jombang

Keperawatan

Erna Tsalatsatul Fitriyah, Stikes Bahrul Ulum Jombang

Keperawatan

Faishol Roni, Stikes Bahrul Ulum Jombang

Keperawatan

References

DAFTAR PUSTAKA

Candra, M. P. Dewi, S. P. & shofiyah, S (2017). Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat jalan peserta BPJS (Studi Di Puskesmas Gambiran Kecamatan Mojoagung Kabupaten Jombang (http://digilib.stikesicme-jbg.ac.id/ojs/index.php/jib/article/view/362 diakses pada tanggal 15 maret).

Damopolii, H. S, Dkk (2018) hubungan antara mutu jasa pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien rawat inap di RS Bhayangkara TK III Manado.(https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/kesmas/article/view/22354 diakses pada 27 september).

Khoiri, N. A & Hermastutik, K. (2014). Hubungan mutu pelayanan keperawatan dengan kepuasan pasien pengguna kartu BPJS Kesehatan di Puskesmas Mojowarno Kabupaten Jombang.(https://journal.stikespemkabjombang.ac.id/index.php/jm/article/view/419 diakses pada tanggal 22 februari).

Muninjaya. (2019). Manajamen mutu pelayanan kesehatan Edisi 2. Jakarta : EGC.

Patodo, A. Jessilani, Dkk (2019) hubungan antara persepsi mutu layanan kesehatan dengan kepuasan pasien rawat inap medis RSU GMIM Pancaran Kasih Manado.(http://ctrm.ejournals.ca/ejournals/isainsmedis.id/index.php/ism/article/view/768 diakses pada tanggal 27 september).

Pertiwi, N. A. (2016). Analisis perbedaan kualitas pelayanan pada pasien BPJS dan pasien umum terhadap kepuasan pasien rawat jalan RSUD Kota Surakarta.(http://journals.ums.ac.id/index.php/dayasaing/article/donwload/4508/3225diakses pada tanggal 20 februari).

Natassa, J., & Dwijayanti, S. S. (2019). Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Kesehatan Di Unit Rawat Inap RSUD Tengku Rafi’an Kabupaten Siak. Health Care: Jurnal December 2017. http://jurnal.payungnegeri.ac.id/index.php/healthcare/article/view/52.

Maulina, L., Madjid, T. A., & Chotimah, I. (2019). Kepuasan Pasien Peserta Bpjs Di Unit Rawat Inap Puskesmas Cibungbulang Kabupaten Bogor Tahun 2018. Jurnal Mahasiswa Kesehatan Masyarakat, 2(2), 130–136.

Frida, E. M., & Putri, H. (2019). Hubungan pelayanan keperawatan dengan kepuasan pasien bpjs rawat inap dirumah sakit umum herna medan. Jurnal Darma Agung Husada, VI(2), 117–123.

Hidayah, N., Tristanti, I., & Arief, Y. (2018). The 8 th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokerto Mutu Pelayanan Keperawatan Terhadap Kepuasan Pasien BPJS Di Ruang Rawat AWAT Inap Puskesmas Gubug 1 The 8 th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokert. 2011, 590–594.

Simanullang, W. S. (2019). Karakteristik Spiritual Pasien Di Ruang Rawat Inap Internis Rumah Sakit Santa Elisabeth Medan Tahun 2019 Sakit Santa Elisabeth. 2(1), 71–78.

Wiguna, A. S. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Bpjs Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Bpjs Di Instalasi Rawat Inap Kelas Ii Di Rsu Imelda Medan. Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda, 2(February), 207–218.

Putri, O., Winarti, R., & Windyastuti, W. (2020). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan dengan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS. Jurnal Ners Widya Husada 1(2).http://stikeswh.ac.id:8082/journal/index.php/jners/article/view/332.

Praidhi, A. (2019). Hubungan Kualitas Layanan Dengan Kepuasan Pasien. XIII(1), 9–14.Vol, M. (2020). Journal of Hospital Administration and Management Vol 1, No. 1, Juni 2020. 1(1), 44–53.

Lindquist, C., Pifferi, A., Berg, R., & Andersson-engels, S. (1996). Μ; . 1 - 1. 69, 4–6.

Published

2021-04-01