Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Menengah Pertama

Authors

  • Hamidatul Ula Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum
  • M. Yunus Abu Bakar UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26594/dirasat.v7i2.2623

Keywords:

Quality of education, Internal Quality Assurance System (SPMI), Covid-19 Pandemic.

Abstract

The Internal Quality Assurance System (SPMI) is a quality assurance system implemented in schools to achieve and exceed the National Education Standards (SNP). The Covid-19 Pandemic requires the government to issue new policies, especially policies related to education. These new policies certainly have an impact on the implementation of SPMI in schools. This study aims to determine the implementation of the quality assurance system at SMP Islam Brawijaya during the Covid-19 Pandemic. This is a case study that uses a qualitative descriptive method. Data was collected through observation, interviews, and document studies. The results of the study indicate that the implementation of SPMI in SMP Islam Brawijaya begins with the School Self Evaluation (EDS) process which includes eight standards in the SNP by the School Education Quality Assurance Team (TPMPS); preparation of quality fulfillment plans which are then contained in the Work Plan and Requirements (RKS) and School Activity Plans and Budgets (RKAS); implementation of quality fulfillment, monitoring, and evaluation by TPMPS. However, the Covid-19 Pandemic situation has caused problems experienced by TPMPS in carrying out their duties, so that the implementation of SPMI has not run optimally. The entire series is documented in the form of a quality report card, and it is proven that the results of the quality report card have decreased.

References

Anwar, Khoirul. “Peran Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah.” Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 1 (2018): 41.

Fadhli, Muhammad. “Sistem Penjaminan Mutu Internal Dan Ekstenal Pada Lembaga Pendidikan Tinggi.” Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 04, no. 02 (2020).

Gustini, Neng, dan Yolanda Mauly. “Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Dasar.” Jurnal ISEMA 4, no. 2 (2019): 229–244.

Haryono, Haryono, et. al. “Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar di Kecamatan Gajah Mungkur Kota Semarang.” Jurnal Panjar 1, no. 1 (2019): 17–22.

Hendrowati, Tri Yuni. “Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Sekolah pada SMPN 25 Bandar Lampung.” e-DuMath 2, no. 2 (2008): 253–268.

Kemendikbud. “Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19).” Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2O2O, no. 021 (2020): 1–20.

Kemendikbud. “Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (Covid-19)” 21, no. 1 (2020): 1–9.

Marzuan, Marzuan, dan Lilian Herlina. “Profesionalisme Guru dalam Mentransformasi Pendidikan yang Bermutu melalui Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) pada Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus di SMP Negeri 13 Oku.” Prosiding Seminar Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Palembang 1-16 Januari 2021 (2021): 207–215.

Mas, Sitti Roskina. Pengelolaan Penjaminan Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Zahir Publishing, 2017.

Meirawan, Danny. “Penjaminan Mutu Satuan Pendidikan sebagai Upaya Pengendalian Mutu Pendidikan secara Nasional dalam Otonomi Pendidikan.” Educationist IV, no. 2 (2010): 126–137.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2016 Tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Puspitasari, Heppy. “Standar Proses Pembelajaran sebagai Sistem Penjaminan Mutu Internal di Sekolah.” Muslim Heritage 1, no. 2 (2018): 339–368.

Raharjo, Sabar Budi, et al. Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Badan Penelitian dan Pengembangan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2019.

Suradnya, I Nengah. “Penerapan Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) di SMP Negeri 1 Banjarangkan.” Managerial: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan 1, no. 1 (2021): 8–17.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wahyuningsih, Roy, dkk. “Webinar Penyusunan Dokumen Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sekolah di Masa Pandemi.” Indonesian Journal Of Community and Service 2666, no. 1 (2021): 429–437.

Zahrok, Asnaul Lailina Nikmatuz. “Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK).” Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan 8, no. 2 (2020): 196–204.

Published

2022-01-22

How to Cite

Ula, H., & Abu Bakar, M. Y. (2022). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Menengah Pertama. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(2), 192–203. https://doi.org/10.26594/dirasat.v7i2.2623

Issue

Section

Artikel