Pengaruh Pendekatan Pembelajaran STEM Berbantuan Platform Alef Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa
DOI:
https://doi.org/10.26594/jmpm.v9i1.5105Abstract
Problem-solving ability is one of the primary goals in mathematics education. One approach that can optimize problem-solving skills is the STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) approach, supported by the Alef Education platform as a learning medium for mathematics. This study aims to examine the effect of the STEM learning approach assisted by the Alef platform on students' problem-solving skills at the junior high school (MTs) level. The research employs a quantitative method with a quasi-experimental design, specifically the nonequivalent control group design, to enhance students' mathematical problem-solving abilities. The subjects of this study were seventh-grade students of MTs YPRA Batang Kuis. The instrument used to collect data was a mathematical problem-solving skills test. The results of the study indicate that the STEM learning approach assisted by the Alef platform significantly improves students' mathematical problem-solving skills compared to conventional learning methods.
References
Amelia, A. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning berbasis STEM (science, technology, engineering and mathematics) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika materi program linear siswa kelas xi ipa ma nasruddin dampit tahun akademik 2018. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 14(2).
Diniati, R. (2023). Pemanfaatan platform alef dalam pembelajaran matematika kelas vii. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 3(4), 266–273.
Faridah, A., & Afridiani, W. (2021). Meningkatkan hasil belajar mahasiswa melalui e-modul berbasis android. Mimbar Ilmu, 26 (3), 476.
Ishak, A. M. F., Israwaty, I., & Halik, A. (2021). Penerapan pendekatan STEM untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar kelas lima di kabupaten barru. Pinisi Journal Of Education, 1(1), 38–58.
Polya, G. (1985). How to solve it: a new aspect of mathematical methods. Pearson Education, Inc.
Putra, M. A. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan adversity quotient (aq) siswa sma. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.
Rosida, E. N., Kurniati, L., & Kusumawati, R. (2019). Analisis pemecahan masalah matematika berdasarkan pemanfaatan teknologi digital siswa. Square: Journal of Mathematics and Mathematics Education, 1(1), 33–39.
Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.
Sudiansyah, S., & Kurnianto, D. (2022). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa dalam pembelajaran metematika melalui model STEM berbasis microsoft teams sebagai kelas digital dan aplikasi wolfram alpha. Jurnal Basicedu, 6(3), 3626–3638.
Sudihartinih, E., Hajizah, M. N., & Marzuki, M. (2021). Penggunaan teknologi digital pada perkuliahan matematika dasar untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa. Suska Journal of Mathematics Education, 7(1), 59–66.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sulistyaningsih, D., & Purnomo, E. A. (2021). Model pembelajaran blended learning berbasis STEM. Unimus Press.
Sumaya, A., Israwaty, I., & Ilmi, N. (2021). Penerapan pendekatan STEM untuk meningkatkan hasil belajar siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Pinrang. Pinisi Journal of Education, 1(2), 217–223.
Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., & Poerwati, C. E. (2023). Implementasi model pembelajaran quantum learning berbasis steam terhadap kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1887–1896.
Talib, S. (2020). Pengaruh model pembelajaran terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika (studi kasus siswa smp negeri 5 kota tidore kepulauan). Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The formal legal aspect of access to any information and articles contained in this journal website refers to the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license terms.